Cum s-a văzut anul 2021 prin ochii companiilor de resurse umane

2021 prin ochii companiilor de resurse umane

Chiar dacă nu a fost un an lipsit de provocări, 2021 a fost un an bun pentru furnizorii de servicii de Resurse Umane din România, cu creșteri pe majoritatea segmentelor de business. Membrii AFSRU au analizat principalele direcții din care au venit cele mai multe oportunități și care au fost schimbările pe care le-au adus în business-urile lor pentru a fi eficienți în această perioadă

Cele mai mari volume de business au fost generate de recrutare.

”În 2021, companiile au intensificat recrutările, aspect ce a făcut ca business-ul nostru să fie aproape de nivelul anului 2019. Numărul angajărilor a crescut, la fel ca diversitatea rolurilor, în special cele remote, respectiv hibrid. Anul trecut, Adecco a pus mare accent pe brandul de angajator, experiențe cât mai bune pentru candidați și transformare digitală.” Loreda Dragomir, Permanent Placement Director, Adecco România

”Pentru noi, anul 2021 a fost un an foarte bun în care volumul de business a crescut cu precădere în zona serviciilor de recrutare, partenerii noștri oferindu-ne oportunitatea de a veni în sprijinul lor în atragerea talentelor din piață. Zona de muncă temporară a fost extrem de dinamică, alternând rapid între perioade cu o cerere foarte ridicată și perioade cu scăderi ale volumului de business. România, fiind o țară în care industria automotive este puternic prezentă, a fost afectată de criza globală a cipurilor, ceea ce a influențat, bineînțeles, și cererea pentru serviciile de muncă temporară, acestea fiind utilizate de către companiile din producția auto.”

În contra balans, dezvoltarea tehnologiei, accelerată de situația pandemică, a condus automat la o creștere a cererii de specialiști în piață, iar pe parcursul acestui an profilurile căutate s-au transformat, ele având din ce in ce mai mult în componenta lor un nivel ridicat de competențe digitale. Comparativ cu anul 2020, anul acesta a readus puterea candidaților pe piața muncii, aceștia având multiple oportunități de carieră, companiile punând și mai mult accent pe atragerea și retenția talentelor.” Sorina Donisa, CEO, APT Prohuman.

Pentru WSA Platinium, 2021 ”a fost un an de continuă dezvoltare în care numărul de angajați temporari  și cifra de afaceri au crescut constant. Segmentul de șoferi de tir pe care ne-am axat reprezintă o provocare pentru piața muncii europene și continuăm să primim cereri de personal din toată Europa. Creșterea business-ului a atras după sine o redimensionare a echipei, astfel că am dedicat mai mult timp pentru atragerea și integrarea noilor noștri colegi.” Andrea Adamo, co-fondator și asociat.

Un an dinamic în care furnizorii de HR și-au continuat investițiile în tehnologie

”Anul 2021 a reprezentat pentru noi un an foarte dinamic, marcat de schimbări. Pandemia a fost factorul declanșator care a adus în prim-plan, încă de anul precedent, nevoia de a investi în tehnologie, iar în acest an putem spune că s-au concretizat o serie de proiecte in acest sens. Pe lângă soluția noastră de HR, pe care o avem în portofoliu, în 2021 am reușit să dezvoltăm un prim asistent virtual Smartree, dezvoltat pe tehnologie Druid. Chatbot-ul MySmarty, căci despre el este vorba, a fost conceput pentru a oferi posibilitatea angajaților de a intracționa rapid, la orice oră din zi cu departamentul HR. Cu ajutorul chatbot-ului nostru, salariații pot avea acces instant la informații din zona administrativă de HR, precum: afișarea fluturașilor de salariu, verificarea soldului de concediu, dar și generarea automatăa de adeverințe și cereri de concediu cu posibilitatea de încărcare a documentelor justificative pentru tipurile de concediu care necesită astfel de documente.

În 2021 am lansat și o nouă platformă dedicată partenerilor noștri. Este vorba despre Smart Communication, platformă care se integrează nativ cu softul nostru de management al resurselor umane, MyStaff, și care practic automatizează etapele consumatoare de timp din activitatea lunară de calcul salarial. Datele de payroll, o dată introduse în platforma, sunt validate automat cu ajutorul unor altgoritmi inteleligenți, ceea ce duce la simplificarea și accelerarea întregului proces de payroll.

De asemenea, am inclus în portofoliul nostru și două aplicații partenere: PandemSafe și Salarium. PandemSafe oferă vizibilitate asupra stării de sănătate a angajaților și ajută la planificarea întoarcerii în siguranță la birou, cu respectarea cadrului legislativ în vigoare, în timp ce Salarium contribuie la cresterea satisfacției angajaților, oferindu-le acestora posibilitatea de a accesa avansuri din salariu în orice zi a lunii, la doar un click distanță.” Raluca Peneș, HR Manager Smartree

Și pentru compania Lugera,  ”Din perspectiva cifrelor, 2021 s-a apropiat într-o mare măsură de performanțele anului 2019. Angajatorii s-au repliat rapid și au găsit soluții pentru a merge mai departe și în condițiile de pandemie, fapt care a permis deblocarea posturilor puse în 2020 în așteptare. Cererea de servicii de recrutare a înregistrat anul acesta creșteri susținute, iar pe segmentul de muncă temporară volumele s-au menținut și ele pe un trend ascendent.  S-au recrutat lucrători pentru industria automotive, personal logística, dar și specialiști în IT, personal retail și servicii de curierat.

Eficientizarea activității noastre și îmbunătățirea experienței utilizatorilor sunt pentru noi prioritare. Avem în lucru un soft IA, care să permită automatizarea recrutării, un nou CRM pe care îl dezvoltăm cu resurse interne, precum și actualizarea funcționalităților bazei de date de candidați, New TB,” a precizat Bogdan Gabor, Country Manager Lugera The People Republic și Președinte AFSRU.

Lipsa candidaților a deschis mai multe oportunități pentru relocare și pentru angajații străini

Piața muncii se confruntă cu o lipsă acută de candidați, fapt care i-a obligați pe mulți angajatori să caute soluții pentru a acoperi acest deficit. ”În 2021 am avut mai multe proiecte cu relocare. Ca să fie siguri că își pot duce la bun sfârșit proiectele, angajatorii au suplimentat bugetele de HR pentru a acoperi costurile cu cazarea și masa personalului relocat.” Oana Popescu, Managing Director, Humangest Group.

Pentru 3minutesjob.com, membri AFSRU, job board care sprijină recrutarea internațională, anul 2021 a fost un an în care au clarificat segmentul pe care își doresc să funcționeze.  ”Statele Unite au în prezent 4.6M de muncitori. Lipsa de forță de muncă este evidentă și în Romania, la fel ca deschiderea către importul de muncitori,” a subliniat Andrea Adamo, fondator 3minutesjob.com 

Oportunitățile s-au născut din adaptare și rapiditatea deciziilor

”Precum 2020, anul 2021 a fost un an cel puțin ciudat. Foarte multe incertitudini, schimbări, provocări care mai de care mai complexe. Deși economia și-a mai revenit, pandemia a continuat să își spună cuvântul, în sensul că ne-a forțat să ne adaptăm activitatea la dinamica pieței. Am reușit să rămânem alături de clienții noștri și să îi ajutăm constant, pentru că am fost adaptabili și rapizi în decizii. Cred cu tărie că aceste 2 atribute au fost baza, în companiile care s-au adaptat eficient, la schimbare.

Imaginea de ansamblu ne spune că au existat domenii de activitate care au crescut semnificativ (logistică, pharma sau construcții), dar și domenii care au suferit teribil ( HoReCa, automotive sau producție ). Dacă pentru unii aceste miscări de forțe au reprezentat o provocare, pentru alții au fost oportunități de a-și îmbunătăți procese, de a gândi metode de retenție ignorate până acum sau de a-și reconfigura structurile interne pentru o funcționare lină și fără costuri inutile.

Un alt lucru interesant de observat este schimbarea strategiei de HR a companiilor. Dacă în trecut, acestea erau concentrate pe a crea o imagine de angajator cât mai bună și găseau soluții pentru atragerea de candidați valoroși, în 2021 focusul a fost pe retenție și dezvoltare a talentului deja existent în cadrul echipelor interne. Cele mai la îndemână exemple sunt adaptarea strategiilor de onboarding la mediul online. Un obstacol major a fost insuflarea spiritului de apartenență tuturor angajaților noi care au debutat în multe companii direct în regim work-from-home online. Sistemele de beneficii au fost adaptate la noua realitate, într-o încercare de a facilita angajaților un mediu motivant de lucru, care să depășească dificultatățile care vin împreună cu lucrul la distanță. Un aspect întâlnit frecvent pe tot parcursul lui 2021, dar cu precădere în semestru 2, a fost creșterea numărului de contraoferte pentru angajați pe funcții cheie sau roluri nișate îin anumite industrii. Grila de salarii nu a fost nicicând mai ”pestriță,” fiecare angajator străduindu-se pe cât posibil să depășească ofertele primite de personalul cheie.” Cristian Huzău, Country Manager GI Group.

Și pentru Agenţia de Servicii Professional ”Anul 2021 nu a fost unul lipsit de provocǎri, oportunitǎţi şi realizǎri. Din perspectiva Professional ca furnizor de servicii de resurse umane, cuvântul care poate reda cel mai fidel aşteptǎrile clienţilor noştri este “agilitate”. În anul care tocmai a trecut accentul s-a pus foarte mult promptitudine, calitate şi volum. În acest sens, strategia noastrǎ s-a concentrat atât asupra clienţilor pe care îi avem deja în portofoliu şi asupra extinderii bazei de clienţi activi, dar şi asupra adaptǎrii la ritmul pieţei de HR şi a schimbǎrilor care au intervenit, referindu-ne aici la legislaţia muncii şi digitalizarea serviciilor.

Ritmul general al business-ului a fost unul mult mai alert, motiv pentru care ne-am concentrat atenţia asupra identificǎrii de soluţii prin care sǎ rǎspundem cât mai adecvat si prompt solicitǎrilor primite de la clienţi, atât în ceea priveşte nevoile de recrutare de personal, cât si serviciile de muncǎ temporarǎ. În ansamblu, recrutarea de personal a devenit mai provocatoare în contextul creşterii solicitǎrilor de personal blue collar, dar şi a competenţelor necesare pentru pozitiile white collar, punându-se mai mult accent asupra profilului candidatului cǎutat şi a potrivirii acestuia cu compania client.

Totodatǎ, pandemia care a accelerat procesele de digitalizare şi automatizare, a dus la mutarea în online în procent de 90% a etapelor proceselor de recrutare şi astfel a fost nevoie sǎ ne focusǎm asupra menţinerii comunicǎrii cu piaţa de candidaţi prin identificarea celor mai adecvate canale de comunicare online şi a tool-urilor de recrutare pentru fiecare categorie de candidaţi.” a precizat Gabriel GǍTEJOIU, HR Operations & Business Development Director, Agenţia de Servicii Professional.

Retenția și dezvoltarea echipei prioritare

Pentru compania Humangest ”2021 a fost un an bun cu creșteri pe majoritatea segmentelor de business. Am recrutat mai mult, am avut mai multe oportunități deschise pentru proiectele de muncă temporară, iar portofoliul nostru de clienti de payroll a crescut și el.

Prioritatea noastră în această perioadă rămâne echipa și am fructificat toate oportunitățile pentru a ne menține împreună, chiar dacă lucrăm de la distanță. Avem un plan pentru formarea și dezvoltarea colegilor noștri, dar și proiecte interne centrate pe brandul de angajator și pe experiența angajaților noștri.

Ne dorim totodată să oferim clienților și candidaților noștri experiențe valoroase, de aceea digitalizarea rămâne o prioritate pentru noi. Avem un site nou în care candidații și oamenii de HR pot găsi informații utile, joburi faine și pot intra în legătură cu noi rapid și pregătim noi proiecte menite să răspundă nevoilor acestora de comunicare.” Oana Popescu, Managing Director, Humangest Group

Sursa foto freepik.com

Noutăți